OpenRoad

Klassiekers en bijzondere youngtimers           openroad_alfa_romeo_logo_100x100

Alfa 156 2.5-V6 Verkocht!

Voertuig Omschrijving

Ze zijn schaars aan het worden want wanneer zie je in het huidige straatbeeld nog een Alfa 156.

Zelfs de afgetrapte exemplaren zijn al lang afgesleept naar de sloop. En een hele mooie échte 156 zie je eigenlijk nooit meer.

Daarom is deze échte Alfa 156 zeker met een Busso* 2.5-V6 met maar 124.000 km praktijkervaring eigenlijk een unieke auto.

Deze 156 vond een relatie van mij in Zwitserland. De auto werd op 1april 1999 door de Alfa Romeo dealer uit Zurich afgeleverd aan haar eerste eigenaar.

De tweede eigenaar kwam in beeld op 26 maart 2015 en bij hem werd de auto gevonden.

Een prachtige originele auto in een kleur die niet veel voorkomt, Azzurro Fantasia metallizzato 402/b, maar wat staat haar dat goed (Alfa’s worden altijd vrouwelijk aangesproken…….) en dat in combinatie met het onbeschadigde cognac kleurig lederen interieur maakt het tot een stijlvolle auto die getuigt van goede smaak.

De carrosserie is strak en heeft geen parkeerbeschadigingen. De originele  (telefoon) velgen zijn onbeschadigd een voorzien van 4x Michelin’s Primacy. Naast de royale standaarduitrusting  is deze 156 tevens voorzien van een origineel kantel- schuifdak. De (GTA) spoiler op het kofferdeksel was in 1999 af fabriek te bestellen, maar daarover later meer.

Bij de auto zijn alle boekjes, sleutels en een volledige onderhoudshistorie.

De auto rijdt zoals hij er uitziet. Strak, zonder rare bijgeluiden. Remt zoals het hoort en de 6- versnellingsbak schakelt als nieuw. Het geluid van de Busso V6 is, bij welke toerental dan ook,  onnavolgbaar. Ik noem het muziek, de liefhebber die de klanken kent weet precies wat ik bedoel.

Deze Alfa 156 2.5-V6 is, en dat is en understatement, een levendige auto, want 190 pk en een bescheiden gewicht staan garant voor een prachtige rijbeleving. U kunt er schakellui mee rijden maar ook even toegeven aan het “Alfa-gevoel” en dan wordt deze 156 echt een heel andere auto. Dan komen haar klasse van weglegging, verhoudingen in versnellingsbak en de eerlijke 190 Pk’s volledig tot haar recht.

De 156 werd in 1998 niet voor niets gekozen tot “Auto van het Jaar”.  Een terechte winnaar, toen maar ook nu nog. Wat een heerlijke auto.

Wij hebben de distributieriem, spanrollen en waterpomp laten vervangen en een grote onderhoudsbeurt uit laten voeren. Kosten ruim € 1300, factuur is aanwezig.

Deze échte Alfa wordt afgeleverd op NL-kenteken met 1 jaar APK.

O ja, nog even over die spoiler, er is geen tussenweg u vindt het geweldig of u vindt het afschuwelijk.

Vindt u het afschuwelijk dan gaat u op zoek naar een origineel en goed kofferdeksel van een 156, laat die in kleur spuiten en monteren. U bewaart het kofferdeksel met de spoiler zorgvuldig want er zijn heel veel mensen die het geweldig vinden………..

**Giuseppe Busso  

Giuseppe Busso (27 april 1913 – 3 januari 2006) was technisch ontwerper bij Alfa Romeo en Ferrari . Geboren in Turijn , kwam hij 1939 in dienst bij Alfa Romeo. In 1946 werd hij technisch directeur van Ferrari en nam deel aan de ontwikkeling van de V12 1.5 liter blok van Ferrari .Busso kwam terug bij Alfa in 1948 en werkte daar tot 1977. Hij was verantwoordelijk voor de motoren van alle Alfa Romeo’s. Hij nam deel aan de creatie van de Alfa Romeo 1900 , Giulietta, Giulia, 1750, 2000 en Alfetta. Busso introduceerde in de Alfa Romeo 1900 de 4 cilinders Alfa Romeo motoren met twee bovenliggende nokkensassen, nu bekend als de  Alfa Nord blokken. Een van zijn technische hoogstandjes was het Alfa Romeo V6 blok. Deze motor werd ontworpen in de vroege jaren ’70 en geïntroduceerd in 1979 in de Alfa 6 .

Dit motorblok kreeg in de volksmond terecht de naam Busso

Voertuig Specificaties

  • Bouwjaar: 1999
  • Km-Stand: 124.000 km
  • Kleur: Blauw metallic
  • Bekleding: Bruin (leer)
  • Schakel: Handmatig
  • Uitvoering: 4-deurs
  • Brandstofsysteem: injectie
  • Cilinders: 6 cil. V-vorm 2492cc
  • Brandstof: Benzine
  • Vermogen: 190 PK
  • Bijtelling: 80 euro p/m
  • Verzekering: aangepast tarief
  • MRB: Voltarief

Meer informatie