OpenRoad

Klassiekers en bijzondere youngtimers           openroad_alfa_romeo_logo_100x100

Laatste nieuws

Verkocht: Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0

Weer een bewijs! Wensen gaan in vervulling

Ik heb in mijn leven heel wat Alfa’s maar ook veel Volvo’s gereden maar een Alfa GTV 1e serie is al heel lang een lang gekoesterde wens. Ik vond hem bij OpenRoad Classic Cars. Alfa-rood met en zwart interieur, de ideale combinatie

Een gewaagd ontwerp

Gewaagd was van de directie van Alfa Romeo om in het begin van de jaren 70 zowel technisch als esthetisch een volledig nieuwe GTV te laten ontwerpen. Want de “oude” GTV uit de 105 serie, getekend door Bertone, was een enorm succes.

Toch kreeg Giotgetto Giugiaro de opdracht om een volledig nieuwe koets te ontwerpen en ook de techniek werd om het maar voorzichtig uit te drukken volledig opgefrist.

Het Alfa-Nord blok bleef maar de Transaxle en een De Dion achteras waren volledig nieuw en de vormgeving van de carrosserie, scherpe lijnen i.p.v. zachtere ronde vormen in de 105-serie en dan ook nog met een fastback-achtige oplossing was ronduit revolutionair. De Alfetta GT was geboren.

Van de Alfetta in zowel sedan als GT uitvoering werden in totaal 432.000 exemplaren gebouwd. Daar zijn er niet zoveel meer van over en mooie exemplaren zijn al helemaal schaars.

1e serie, met de toerenteller op de juiste plek

En nu, nu staat er in de showroom van OpenRoad Classic Cars een prachtige originele 2.0 GTV,  1e serie, chroombumper en dus met de toerenteller op de juiste plaats. De auto heeft  n.m.m. de enige echte kleurencombinatie, Alfa Rosso met zwarte (kunst)lederen bekleding. Deze volledig originele Alfetta 2000 GTV van de 1e serie werd op 23-09-1976 afgeleverd aan Mr. Fausliuo Trapletti en kreeg het kenteken BS-532113

Het originele inschrijvingsbewijs afgegeven te Brescia door het “Ministero dei Trasporti” is nog aanwezig bij de auto.

De auto bleef tot 1997 in Italië en werd toen gevonden door een Nederlandse Alfa-liefhebber. Deze bracht de auto naar Nederland en de auto werd volledig gerestaureerd. Van deze restauratie zijn nog foto’s aanwezig. Op 12-09-1997 werd in Nederland voor de auto het kenteken 64-YA-64 afgegeven.

Extra aandacht voor de Campagnolo velgen

In de zomer van 2019 kwam de GTV in mijn bezit. De auto werd technisch volledig doorgelicht en de kwetsbare carrosserieplekken werden preventief onder handen genomen. De campagnolo velgen werden gestraald, stoepenrandschades gerepareerd, gespoten en voorzien van 4x nieuwe Michelin Energy’s. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd  door Auto GT te Vaassen, in Alfa kringen een bekende naam als het gaat om zowel restauratie en onderhoud in de meeste brede zin van het woord van Italiaanse klassiekers.

De bestuurdersstoel kreeg een nieuwe vulling, werd opnieuw bekleed en gestikt met het juiste garen. Facturen van de uitgevoerde werkzaamheden behoren bij de auto.

Af en toe even aan ruiken

Deze GTV heeft prachtig lakwerk, geen butsen, deuken of andere ongerechtigheden. Een schoon, fris en onbeschadigd interieur. Als enige accessoire is op deze auto een af fabriek airco gemonteerd. Alles werkt zoals het hoort. Deze GTV rijdt, schakelt en stuurt zoals u van deze auto mag verwachten. De auto wordt afgeleverd met een APK van 2 jaar. Dit is een auto om van te genieten, ’s avonds nog even de garage inlopen om haar unieke carrosserievorm nog een keer te bekijken en de geur van de auto op te snuiven. In gedachten even terug naar die laatste rit waarin u het geluid, de rijeigenschappen, sportiviteit en charme als kralen tot een ketting hebt geregen zodat u na afloop kon zeggen; “Dit is Alfa rijden zoals het is bedoeld”.

De auto is inmiddels verkocht

 

Voertuig Specificaties

  • Bouwjaar: 1976
  • Km-Stand: 78.000 km
  • Kleur: Rood
  • Bekleding: Zwart
  • Schakel: Handmatig
  • Uitvoering: 2-deurs
  • Brandstofsysteem: Carburateur
  • Cilinders: 4 in lijn 1962 cc
  • Brandstof: Benzine
  • Vermogen: 130 PK
  • Verzekering: aangepast tarief
  • MRB: Vrijstelling

De auto is inmiddels verkocht

Berichtnavigatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *