OpenRoad

Klassiekers en bijzondere youngtimers           openroad_alfa_romeo_logo_100x100

Laatste nieuws

Verkocht: Alfa 155 2.5 liter V6

De Alfa 155 2.5 liter V6 gaat naar een echte Alfa liefhebber met een uitdrukkelijke voorkeur voor de uitvoeringen met een “Busso V6”. De auto blijft gelukkig in Nederland en zal ingezet worden als dagelijks vervoer. Misschien komt u haar nog eens tegen.

Historie

De Alfa 155 volgde de Alfa 75 op en qua design zijn er wel enige overeenkomsten. Technisch gezien was het een heel andere auto, de 75 was een typische Alfa met achterwielaandrijving terwijl de nieuwe 155 een voorwiel aangedreven auto is. Later verscheen nog de Q4 een vierwiel aangedreven auto met 2.0 liter turbo motor.

Het mooiste wat ze echter hebben aangeboden is de Alfa 155 2.5 V6. Het zgn.Busso blok.

Giuseppe Busso  

Giuseppe Busso (27 april 1913 – 3 januari 2006) was technisch ontwerper bij Alfa Romeo en Ferrari . Geboren in Turijn , kwam hij 1939 in dienst bij Alfa Romeo. In 1946 werd hij technisch directeur van Ferrari en nam deel aan de ontwikkeling van de V12 1.5 liter blok van Ferrari .Busso kwam terug bij Alfa in 1948 en werkte daar tot 1977. Hij was verantwoordelijk voor de motoren van alle Alfa Romeo’s. Hij nam deel aan de creatie van de Alfa Romeo 1900 , Giulietta, Giulia, 1750, 2000 en Alfetta. Busso introduceerde in de Alfa Romeo 1900 de 4 cilinders Alfa Romeo motoren met twee bovenliggende nokkensassen, nu bekend als de  Alfa Nord blokken. Een van zijn technische hoogstandjes was het Alfa Romeo V6 blok. Deze motor werd ontworpen in de vroege jaren ’70 en geïntroduceerd in 1979 in de Alfa 6 .

Dit motorblok kreeg in de volksmond terecht de naam Busso

De auto Alfa Romeo 155 2.5 liter V6

Deze Alfa was van 1992 tot 1996 “in dienst”  bij de Alfa Lancia fabriek in Turijn. Gezien de mooie complete uitvoering was het niet de eerste de beste medewerker die deze auto tot zijn of haar beschikking kreeg.

In november 1996 kreeg de auto het kenteken  AM 195 RX want de nieuwe eigenaar Armando Benzi  geboren in  1943 woonde in de provincie Vercelli.

Deze ruilde de auto in 2015 in bij de plaatselijke BMW-dealer. Daar was het dat Roberto, de man waar ik de auto van kocht, in aanraking kwam met deze unieke auto.

Aan alles is te zien dat de auto die slechts 72.000 km heeft gereden, zorgvuldig is onderhouden en voorzichtig is gebruikt. De eigenaren hebben zeker van het geluid van de 2.5 V  genoten. Al bij hele lage toerentallen laat het Busso-blok op een prachtige wijze van zich horen, maar boven de 4000 toeren is het muziek in optima forma. Een genot voor het oor maar ook voor het oog zo prachtig gebouwd met zijn 6 verchroomde inlaatpijpen. Hulde…..

De auto is volledig origineel en zowel van binnen als van buiten in prachtige staat van onderhoud. Naast de standaarduitrusting is deze sportsedan, gespoten in grigio metallic,  ook nog voorzien van elektrische raambediening voor en achter, elektrisch verstelbare stoelen, zonnegordijnen achterin  en heeft een beschaafde originele spoiler achterop.

Na binnenkomst heb ik de auto direct laten voorzien van een nieuwe distributieriem en is een nieuwe gaskabel gemonteerd. 4 nieuwe banden worden gemonteerd voor aflevering.

Ik vind het een overweldigende auto. Sjiek aan de buitenkant, mooi zonder opsmuk, onderhuids een raspaard van het zuiverste water.

Wat konden die jongens bij Alfa toch heerlijke auto’s bouwen.

Voertuig Specificaties:

  • Bouwjaar: 1992
  • Km-Stand: 72.000 km
  • Kleur: Grigio (donkergrijs) Metallic
  • Bekleding: grijs (stof)
  • Schakel: Handmatig
  • Uitvoering: 4-deurs
  • Cilinders: 6 in V-vorm 2492 cc
  • Brandstof: Benzine
  • Vermogen: 166 PK
  • Bijtelling: 120 euro p/m
  • Verzekering: aangepast tarief
  • MRB: Voltarief

Meer weten? Klik hier hoe ik deze Alfa 155 gevonden heb of klik hier voor alle autoverhalen in de rubriek ‘Wat vooraf gaat’.

Berichtnavigatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.