Een 7- serie of en S-klasse? Das ist die Frage! Medio 1986 kwam in Duitsland de 2e generatie BMW 7 serie, de E32, op de markt als opvolger van de 1e generatie, de E23. Toen in 1987 de 12 cilinder versie van deze auto volgde, waren vele autojournalisten zo onder de indruk dat ze de wagen spontaan “beste personenwagen ter wereld” noemden, waarmee natuurlijk vooral de vergelijking met die andere grote Duitse limousine, namelijk de S-klasse van Mercedes werd getrokken.
In 1987 kon men kiezen uit twee 6-cilinder modellen of een 12 cilinder. De 730i en de 735i leverden respectievelijk 188 en 211 pk. De beide 6-cilinder varianten waren een doorontwikkeling van de sinds de jaren ’70 toegepaste M30. Nu echter geschikt gemaakt voor loodvrije benzine en voorzien van 3-weg katalysatoren.
De E32 werd in 1994 opgevolgd door deE38.
De auto BMW 735i Aut. 1991 84.500 km.
Deze prachtige BMW 735i, werd in 1991 door de Directie van Friess AG in Münchwillen Zwitserland gekocht bij de plaatselijk BMW dealer.
De auto werd besteld in de prachtige kleur calypsorot en van binnen uitgevoerd in grijs velours bekleding. Gedurfd, zeker in die tijd, want de meeste 7 serie’s die ingezet werden als directieauto waren toch grijs, zwart of blauw. Maar wat staat deze kleurcombinatie de auto toch mooi.
Nadat de auto werd ingeruild kwam deze kort in particuliere handen en werd in 2009 verkocht aan een verzamelaar in Nederland. Deze was van plan om de auto in te zetten voor dagelijks gebruik maar vond het echter zonde voor zo’n mooie auto. De auto verdween achter slot en grendel en werd nimmer gebruikt en ook niet op Nederlands kenteken gezet.
Via een goede relatie werd ik getipt over deze auto en kwam deze op het spoor onder de rook van Schiphol. In een loods vol met hele leuke auto’s werd het kleed afgetrokken van deze prachtige BMW.
Het handelaarskenteken er op en ik reed de auto in druk spitsverkeer naar de Veluwe. Aan niets was te merken dat de auto ruim 6 jaar heeft stilgestaan. Wat een rust, wat een mooi werkende automaat, geen kraakje, geen piepje. Direct hebben we de auto voorzien van nieuwe olie en filter. Intussen heb ik zelf ruim 500 km. gereden met deze toch wel heel bijzondere auto.
De auto is voorzien van een kantelschuifdak, Automatische airco,volledig elektrisch verstelbare stoelen, fijne Blaupunkt radio met CD speler, cruise-control, boorcomputer, armsteunen op beide voorstoelen, elektrisch verstelbare spiegels, breedstralers, eigenlijk teveel om op te noemen.
Het interieur van de auto is als nieuw, geen beschadigingen of vlekken. Het lakwerk kent een paar krasjes en her en der wat steenslag. De motorkap is een keer overgespoten door een spuiter die niet z’n beste dag had.
Maar wat een heerlijke auto die rijdt, accelereert en stuurt als een nieuwe auto. En dan hebben we nog niets eens gehad over het prachtige geluid van die 3.5 liter 6-cylinder in lijn.
Freude am fahren.
Voertuig Specificaties
- Bouwjaar: 1991
- Km-Stand: 85.000 km
- Kleur: Calypsorot metallic
- Bekleding: grijs (velours)
- Schakel: 4v automaat
- Uitvoering: 4-deurs
- Brandstofsysteem: injectie
- Cilinders: 6 in lijn 3430cc
- Brandstof: Benzine
- Vermogen: 211 PK
- Bijtelling: 110 euro p/m
- Verzekering: aangepast tarief
- MRB: Voltarief