De mensen die denken dat deze Volvo uit 1971 wat oudbollig rijdt hebben het mis. Met 82 eerlijke pk’s ter beschikking kan je met deze auto in het huidige verkeer nog heel goed meekomen. Zij accelereert boven verwachting, stuurt en remt strak, gewoon een feest om hierin onderweg te zijn. Het was dan ook niet zo vreemd dat de trotse nieuwe eigenaar plannen heeft met deze zeldzame 144!
Ik ben groot geworden in vierkante Volvo’s en onze kinderen ook. Nu nog een keer een échte 144 lijkt mij heel erg leuk. Volgend jaar ‘knopen’ we onze caravan, een klassieke SMV, erachter en gaan met dit mooie span op pad door Europa.
Voertuig Omschrijving
Een Volvo 144 de Luxe B20 in zo’n prachtige staat wordt zelden aangeboden en ik zou niet weten waar zoiets momenteel op de markt te koop is.
De grijze kleur klopt helemaal in combinatie met de rode stoffen bekleding. Wat een prachtige auto.
Deze 144 de Luxe zag het levenslicht in 1971 en bleef tot 177.000 km in onderhoud bij Volvo dealer Bilbolaget in Östersund terwijl de teller nu op 207.000 km staat.
Op 22 april 1971 haalde Frösö Handtrick Evert Lindhal zijn nieuwe 144 op bij dealer en de auto kreeg het kenteken AFE847. Bijzonder is dat zich op de passagiersstoel een afleveringsplaatje bevindt waarin de naam van Frösö gegraveerd is. Wat moet hij trots zijn geweest op zijn nieuwe aanwinst want in die tijd waren het in Zweden nog Kattenruggen en Amazon’s waarmee de vele kilometers in dit grote land werden afgelegd.
Frösö is zuinig geweest op zijn auto, aan alles is te merken dat hij er zorgvuldig mee om ging. Bij de auto is veel historie in papiervorm. Het originele “instruktionsbok”, “servicebok”, smeerkaartjes en de kaartjes van de compressiemetingen bij de grote beurten, sleutel- en slotnummers en niet te vergeten het afleveringsdocument van de fabriek.
Zo’n 144 uit 1971, met nog de “deurklinken” i.p.v. ingebouwde handgrepen, is een charmante auto. De zit achter het grote dunne stuur en de lintsnelheidsmeter geven juist dat gevoel wat je zoekt in een klassieke Volvo. De lange schakelpook (nog eens even na gemeten maar hij is toch echt 40 cm lang) gaat soepel van het ene in het andere verzet. Zo’n auto rijdt gewoon heel lekker.
Ik denk dat deze 144 jaren geleden een keer is overgespoten, want het lakwerk heeft patina maar ziet er nog prachtig uit. De rode bekleding is her en der iets verkleurd maar dat hoort erbij en staat de auto goed.
Onder de motorkap ziet deze auto er heel verzorgd uit voor zijn leeftijd en de binnenkant van de wielkasten is in de kleur van de auto, daardoor goed te controleren, geen sporen van roest te bespeuren. De wielkasten van de achter schermen zijn schoon en hard, vanaf het begin een zwakke plek van de 140-240 serie.
Mocht u denken dat een Volvo uit 1971 wat oudbollig rijdt, dan hebt u het mis. 82 eerlijke pk’s staan u ter beschikking en daarmee kun je in het huidige verkeer heel goed meekomen. Zij accelereert boven verwachting, stuurt en remt strak, gewoon een feest om hierin onderweg te zijn.
Een echt mooie Volvo 144 is slecht te vinden maar zonder enig voorbehoud kan gezegd worden dat dit er één is. Hij is inmiddels verkocht en heeft een grote onderhoudsbeurt gekregen en werd geleverd op een klassiek NL “blauw” kenteken met 2 jaar APK.
Voertuig Specificaties
- Bouwjaar: 1971
- Km-Stand: 207.000 km
- Kleur: Grijs
- Bekleding: Rood (stof)
- Schakel: Handmatig
- Uitvoering: 4-deurs
- Brandstofsysteem: Enkelvoudige carburateur
- Cilinders: 4 1986 cc
- Brandstof: Benzine
- Vermogen: 82 PK
- Verzekering: aangepast tarief
- MRB: Vrijstelling