OpenRoad

Klassiekers en bijzondere youngtimers           openroad_alfa_romeo_logo_100x100

Laatste nieuws

Verkocht: Alfa Romeo 166 2.5-V6

Als je een Alfa 166 2.5-V6 Busso van de 1e serie in je collectie hebt met 84.000 frisse kilometers op de teller en er komt iemand met een Alfa 164 3.0-V6 aanrijden. Wat denkt u? Wat gaat er gebeuren? Ga ik deze prachtige 164 inruilen? Deze in iedergeval niet…..

Zo, dit wordt mijn 20e Alfa. Ik heb ze in alle kleuren en uitvoeringen gereden maar een 166 ontbrak nog in het lijstje. De 164 3.0-V6 waar ik nu mee rijd verkoop ik niet, ze komen mooi naast elkaar te staan.

 

 

Voertuig Omschrijving

Deze prachtige 166 werd op 19 juli 1999 afgeleverd door Alfa Romeo Dealer Sport Garage AG te Köniz Zwitserland aan de Heer Gianluige L. uit Bern. De auto bleef tot 2013 bij deze dealer in onderhoud. In hetzelfde jaar werd deze 166 naar Nederland gehaald en kwam terecht in de collectie van een verzamelaar.

Door Fred van Lingen, die met zijn broer Sam ooit een van de bekendste Alfa Romeo dealers van Nederland was, werd ik getipt over het bestaan van deze auto.

Fred bracht mij in contact met de eigenaar en na een uitgebreid telefoongesprek mocht ik de auto komen bezichtigen. Het is toch wel bijzonder te noemen dat je in Nederland een Alfa 166 2.5-V6 Busso* van de 1e serie vindt met 84.000 frisse kilometers op de teller.

De eigenaar en ik werden het eens. Hij investeerde de opbrengst van de auto in de restauratie van  zijn Alfa Montreal en ik reed zo trots als een pauw de Alfa naar de Veluwe.

Een mooie 166 met een lage kilometerstand en sluitende onderhoudshistorie begint toch wel erg schaars te worden, niet alleen in Nederland maar ook in Italië……..

Zo’n Alfa 166 van de 1e serie in de kleur Grigio Chiaro klopt helemaal, een karakteristiek front met z’n “geknepen” koplampen en voor de rest vloeiende lijnen, oh wat mooi gemaakt. Binnenin sluit de auto zich als het ware om je heen, het past allemaal perfect. Strak sturend en een prachtig schakelende automaat. De goed verstelbare stoelen en het volledig verstelbaar stuur staan garant voor een goede zitpositie. En dan het geluid van dat geweldige Busso blok beschaafd op de achtergrond, wie doet je wat……..

Aan alles is te zien en te merken dat deze 166 zorgvuldig is bereden en onderhouden. Het stoffen interieur als nieuw en aan de buitenkant geen butsen, deuken of krassen. De  16-inch lichtmetalen velgen zijn alle vier onbeschadigd. Gewoon een prachtige auto.

De auto is volledig gedocumenteerd, alle instructieboekjes, onderhoudsboekjes en het volledige Zwitserse Abgassdocument zijn aanwezig.

Deze Alfa 166 is inmiddels gekocht en door ons geleverd op NL-kenteken, 1 jaar APK en met een grote onderhoudsbeurt incl. een nieuwe distributieriem.

*Giuseppe Busso  

Giuseppe Busso (27 april 1913 – 3 januari 2006) was technisch ontwerper bij Alfa Romeo en Ferrari . Geboren in Turijn , kwam hij 1939 in dienst bij Alfa Romeo. In 1946 werd hij technisch directeur van Ferrari en nam deel aan de ontwikkeling van de V12 1.5 liter blok van Ferrari .Busso kwam terug bij Alfa in 1948 en werkte daar tot 1977. Hij was verantwoordelijk voor de motoren van alle Alfa Romeo’s. Hij nam deel aan de creatie van de Alfa Romeo 1900 , Giulietta, Giulia, 1750, 2000 en Alfetta. Busso introduceerde in de Alfa Romeo 1900 de 4 cilinders Alfa Romeo motoren met twee bovenliggende nokkensassen, nu bekend als de  Alfa Nord blokken. Een van zijn technische hoogstandjes was het Alfa Romeo V6 blok. Deze motor werd ontworpen in de vroege jaren ’70 en geïntroduceerd in 1979 in de Alfa 6 .

Dit motorblok kreeg in de volksmond terecht de naam Busso

Voertuig Specificaties

  • Bouwjaar: 1999
  • Km-Stand: 84.000 km
  • Kleur: Grijs Metallic
  • Bekleding: Grijs (stof)
  • Schakel: Automaat
  • Uitvoering: 4-deurs
  • Brandstofsysteem: injectie
  • Cilinders: 6 in V-vorm 2494cc
  • Brandstof: Benzine
  • Vermogen: 190 PK
  • Bijtelling: 85 euro p/m
  • Verzekering: aangepast tarief
  • MRB: Voltarief

Berichtnavigatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.