OpenRoad

Klassiekers en bijzondere youngtimers           openroad_alfa_romeo_logo_100x100

Laatste nieuws

Verkocht: Volvo XC70 2.5 diesel Nordic+ AWD

Met weemoed zal ik terugdenken aan mijn eigen 5 cylinder XC70 waar ik de nieuwe eigenaren heel blij mee maakte

Twee jaar geleden waren wij ook in het bezit van een XC70 en dachten dat het wel iets kleiner kon. Daarom kwam er een Mini Clubman. Eerlijk gezegd, dat is het niet dus we stappen maar al te graag in jouw “oude” XC70. Voor ons is hij als nieuw

Voertuig Omschrijving

Deze XC70 was in de afgelopen 6  jaren mijn trouwe metgezel tijdens mijn reizen door Europa. Duizenden kilometers heb afgelegd op zoek naar bijzondere klassiekers of youngtimers. (zie mijn website www.openroad.nl).

Ik kocht de auto in mei 2016 nieuw bij Volvo Nieuwenhuijse in Apeldoorn. Daar is de auto ook altijd in onderhoud geweest en ik reed deze XC70 van beurt naar beurt, zonder een enkele storing.

Geen enkele storing, is daar een recept voor, ik denk het wel. Mooi en rustig warm rijden, nooit overbelasten en altijd lange afstanden. En met lange afstanden bedoel ik dan ook échte lange afstanden. Dagen met ruim 1000 km. waren geen uitzondering.

Deze XC70 is een zgn. Nordic+. Het bijzondere is dat het een auto is uit een beperkte oplage van plm.2500 stuks. Volvo leverde deze auto met een 2.5 liter 5 cyl. diesel met daaraan gekoppeld een 6-bak Geartronic. Dat het een 2.5 liter is mag bijzonder worden genoemd want Volvo leverde toen al een paar jaar 2.0 liter 5 cyl. diesels. Daarnaast zijn de Nordic+ zeer compleet uitgerust waarvan de lederen bekleding, het kantelschuifdak, de standkachel en de voorruitverwarming toch wel hele lekkere accessoires zijn.

Eigenlijk waren deze 2.5 liter 5 cyl diesel bestemd voor de Russische markt maar de Russische importeur van Volvo kwam zijn afspraken niet na.(toen waren ze ook al niet te vertrouwen, die Russen) en de auto’s kwamen op de Europese markt terecht.

Terug naar de auto. Electric Silver metallic, Xenon verlichting, meedraaiende koplampen in de bochten, afneembare trekhaak, verwarmbare spiegels, verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbaar met memory.

Een 2.5. 5 cyl. diesel heeft origineel 181 pk maar na optimalisatie door Polestar (uitgevoerd bij 90.000 km)kwam er 40 pk bij en even zoveel newtonmeter koppel (wat minstens zo belangrijk is). En, Polestar huldigt het standpunt dat als je iets aan de motorkarakteristiek wijzigt moet je ook de software van de Geartronic daarop afstemmen. Deze optimalisatie bleek een hele goede investering  want ik kende de auto niet terug toen ik hem daarna ophaalde bij de dealer. Alert, makkelijker klimmen in de toeren, sneller, sterker en de nieuwe software voor de Geartonic was een verademing. Het kentekenbewijs van de auto is op deze wijzigingen aangepast.

De auto is zowel van binnen als van buiten als nieuw. Onbeschadigde velgen, geen parkeerschades of krassen. Een extra set winterbanden op originele Volvo-velgen hoort bij de auto (zie foto’s)

Zowel zomer-als winterbanden zo goed als nieuw. Voor aflevering is de Volvo APK gekeurd en keeg nog zijn onderhoudsbeurt volgens schema. De XC70 met 200.000 kilometer praktijkervaring is verkocht. Zijn kwaliteiten heeft hij al bewezen.

De XC70 wordt afgelost door een XC60 2.0  4 cyl. diesel met 197 pk. mild hybride. Daar komen toch wel een heleboel turbo’s en intercoolers aan te pas om de boel op gang te houden heb ik al ervaren. Ja, tijden veranderen nu eenmaal, het 5 cyl. tijdperk is voor mij, helaas, ten einde…..

Voertuig Specificaties

  • Bouwjaar: 2016
  • Km-Stand: 236.999 km
  • Kleur: Grijs Metallic
  • Bekleding: Zwart leer
  • Schakel: Automaat
  • Uitvoering: 5 deurs
  • Brandstofsysteem: injectie
  • Cilinders: 5 cil. 2400 cc
  • Brandstof: Diesel
  • Vermogen: 220 PK
  • Verzekering: Ja
  • MRB: Voltarief

Berichtnavigatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.