OpenRoad

Klassiekers en bijzondere youngtimers           openroad_alfa_romeo_logo_100x100

Laatste nieuws

Wat vooraf gaat: Alfa 166 2.5 V6 190 PK

Het was in een klein provinciestadje net onder Milaan waar ik bij een dealer van “een vreemd merk” deze prachtige Alfa 166 2.5 V6 vond. Een beetje weggestopt want deze auto hoorde daar niets thuis, dat was wel duidelijk.

Mevr. Daniele Doughi geb. 1949 nam begin van dit jaar na 15 jaar afscheid van “haar” Alfa want ze moest noodgedwongen kiezen voor “een hoge instap”. Dat had nogal wat voeten in de aarde gehad vertelde de verkoper want “jouw Alfa” inruilen voor een Renault, dat was nogal wat.

De Alfa Stelvio was nog niet op de markt of behoorde niet tot de mogelijkheden. Het werd daarom toch maar een nieuwe Renault. (Ieder mens heeft er recht op om fouten te maken………nietwaar)

De auto

Deze prachtige 166 werd op 11 januari 2001 te naam gesteld van Fiat Auto SPA in Milano en kreeg een kenteken uit de provincie Brindisi BR543MV. Vermoedelijk werd de auto daar korte tijd zakelijk ingezet door Fiat, het moederconcern van Alfa Romeo.

Eind 2002 kwam de auto terug naar Noord Italië en werd op 18 november 2002 door Tony Fassina, een grote Alfa Dealer in Milaan, verkocht aan Mevr. Doughi uit Milaan.

35.400 frisse kilometers staan er op de teller van deze zo goed als nieuwe handgeschakelde 166              2.5 V6 Busso*. Het kan niet anders dan dat Mevr. Doughi iedere kilometer op en top heeft genoten van haar 166.

*Giuseppe Busso  

Giuseppe Busso (27 april 1913 – 3 januari 2006) was technisch ontwerper bij Alfa Romeo en Ferrari . Geboren in Turijn , kwam hij 1939 in dienst bij Alfa Romeo. In 1946 werd hij technisch directeur van Ferrari en nam deel aan de ontwikkeling van de V12 1.5 liter blok van Ferrari .Busso kwam terug bij Alfa in 1948 en werkte daar tot 1977. Hij was verantwoordelijk voor de motoren van alle Alfa Romeo’s. Hij nam deel aan de creatie van de Alfa Romeo 1900 , Giulietta, Giulia, 1750, 2000 en Alfetta. Busso introduceerde in de Alfa Romeo 1900 de 4 cilinders Alfa Romeo motoren met twee bovenliggende nokkensassen, nu bekend als de  Alfa Nord blokken. Een van zijn technische hoogstandjes was het Alfa Romeo V6 blok. Deze motor werd ontworpen in de vroege jaren ’70 en geïntroduceerd in 1979 in de Alfa 6 .

Dit motorblok kreeg in de volksmond terecht de naam Busso

Medio Mei staat bij OpenRoad Classic Cars deze zo goed als nieuwe Alfa 166 2.5 V6 in de showroom. Nog in een maagdelijke conditie met maar 35.000 km.

Berichtnavigatie

2 berichten op “Wat vooraf gaat: Alfa 166 2.5 V6 190 PK

  1. Ed Coelho

    Hallo ik heb uw artikel met heel veel plezier gelezen en dat komt doordat ik een grote Alfa liefhebber ben, ik heb zelf tien jaar in een 166 2.5 sporttronic gereden, Wat n auto,, drie jaar geleden heb ik hem met veel pijn in mn hart ingeruild voor een wat nieuwer 159, hij was al 14 jaar en ik dacht zo van ik heb er lang met heel veel plezier mee gereden en nu wordt het tijd voor wat anders,,, Maar de liefde bleef en als ik zie dat er toch nog hele mooie 166ers te koop zijn die nog als nieuw kunnen zijn dan gaat mn Hart weer kloppen,, Ik moet alleen nog even door sparen de auto die uw heeft staan ziet er inderdaad nog heel mooi uit, Overigens mijn 159 is verder prima maar komt niet in de buurt van de 166, Nogmaals mijn beste auto ooit, Wat een souplesse en een plezier, Ik wens uw veel succes met uw bedrijf en wie weet hoort u nog iets van mij, want ik blijf ze in de gaten houden, en als ik zie hoe u hem wil afleveren dan kan je inderdaad jaren vooruit, De Vriendelijke groeten Ed

    • Dag Ed,

      Wat een leuke reactie, met dank daarvoor. Neem maar eens telefonisch contact met mij op misschien kom ik op mijn zoektochten door Europa wel iets interessant voor je tegen.

      Vriendelijke groet,

      Johan Dijkstra
      OpenRoad Classic Cars BV
      Vaassen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.